KONECRANES OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS TAMMI–SYYSKUU 2019 24.10.2019 klo 9.00

KONECRANES OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS TAMMI–SYYSKUU 2019 24.10.2019 klo 9.00

KONECRANES OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS TAMMI-SYYSKUU 2019

KUNNOSSAPIDOSSA JA SATAMARATKAISUISSA VAHVA VUOSINELJÄNNES, TEOLLISUUSLAITTEIDEN KANNATTAVUUS HEIKKO

Tämä tiedote on yhteenveto Konecranes Oyj:n 2019 tammi-syyskuun osavuosikatsauksesta. Raportti on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä pdf-muodossa ja saatavilla myös Konecranes-konsernin verkkosivuilla osoitteessa www.konecranes.com

Konecranes otti IFRS 16 Vuokrasopimukset ‑standardin käyttöön 1.1.2019. Vertailukauden 2018 lukuja ei ole oikaistu. Lisätietoja IFRS 16 ‑standardin soveltamisesta ja muista merkittävistä tilinpäätöksen laatimisperiaatteista löytyy tilinpäätöksen liitetiedoista kohdasta 4.

Ellei toisin mainita, suluissa olevat luvut viittaavat vuodentakaiseen vastaavaan ajanjaksoon.

KOLMAS VUOSINELJÄNNES LYHYESTI

- Saadut tilaukset 715,3 miljoonaa euroa (716,5), -0,2 prosenttia (-1,4 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna), Teollisuuslaitteiden heikompi tilauskertymä kumosi Kunnossapito- ja Satamaratkaisut-liiketoiminta-alueiden kasvun vaikutuksen.

- Kunnossapidon sopimuskannan arvo kasvoi 9,1 prosenttia (+6,4 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna) ja oli 263,4 miljoonaa euroa (241,5). Kunnossapidon saadut tilaukset 256,4 miljoonaa euroa (241,9), +6,0 prosenttia (+3,6 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna).

- Tilauskannan arvo 1 923,2 miljoonaa euroa (1 624,6) syyskuun lopussa, +18,4 prosenttia (+16,5 vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna).

- Liikevaihto 841,3 miljoonaa euroa (800,2), +5,1 prosenttia (+3,8 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna), Satamaratkaisut- ja Kunnossapito-liiketoiminta-alueet toimivat kasvun ajureina.

- Oikaistu EBITA-kateprosentti 8,6 (9,3) ja oikaistu EBITA 72,4 miljoonaa euroa (74,5), lasku johtui pääasiassa Teollisuuslaitteiden alhaisemmasta myyntivolyymista, heikommasta myyntimixistä ja tilapäisistä toimintakuluista.

- Liiketulos 17,9 miljoonaa euroa (48,5), 2,1 prosenttia liikevaihdosta (6,1), uudelleenjärjestelykustannukset yhteensä 48,3 miljoonaa euroa (16,6).

- Laimennettu osakekohtainen tulos 0,04 euroa (0,41).

- Liiketoiminta-alue Teollisuuslaitteet lanseerasi kolme merkittävää tuotetta syyskuussa uudistaen ja vahvistaen johtavaa tuoteportfoliotaan. Uudet tuotteet ovat innovatiivinen synteettisellä nostoköydellä varustettu S-sarjan standardinosturi, pitkälle modularisoitu ja kompakti M-sarjan prosessinosturi ja suorituskykyisempi C-sarjan sähköinen ketjunostin.

TAMMI–SYYSKUU 2019 LYHYESTI

- Saadut tilaukset 2 386,0 miljoonaa euroa (2 160,5), +10,4 prosenttia (+9,0 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna).

- Kunnossapidon saadut tilaukset 765,1 miljoonaa euroa (737,2), +3,8 prosenttia (+1,2 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna).

- Liikevaihto 2 393,6 miljoonaa euroa (2 245,2), +6,6 prosenttia (+5,2 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna), Kunnossapito- ja Satamaratkaisut-liiketoiminta-alueet toimivat kasvun ajureina.

- Oikaistu EBITA-kateprosentti 7,8 (7,6) ja oikaistu EBITA 187,8 miljoonaa euroa (171,5), parannus johtui myynnin kasvusta ja synergiasäästötoimista.

- Liiketulos 83,2 miljoonaa euroa (114,3), 3,5 prosenttia liikevaihdosta (5,1), uudelleenjärjestelykustannukset yhteensä 86,0 miljoonaa euroa (29,1)

- Laimennettu osakekohtainen tulos 0,46 euroa (0,79)

- Vapaa kassavirta 115,7 miljoonaa euroa (-3,3)

- Nettovelka 674,2 miljoonaa euroa (620,5) ja velkaantumisaste 54,8 prosenttia (49,9), IFRS 16 -standardin käyttöönoton vaikutus nettovelkaan oli noin 120 miljoonaa euroa syyskuun lopussa.

RAPORTOINTIKAUDEN JÄLKEISET MERKITTÄVÄT TAPAHTUMAT

Konecranesin hallitus on nimittänyt Rob Smithin Konecranesin toimitusjohtajaksi 1. helmikuuta 2020 alkaen. Toimitusjohtajan sijainen, finanssijohtaja Teo Ottola, on toiminut yhtiön väliaikaisena toimitusjohtajana 7. lokakuuta 2019 alkaen ja tulee jatkamaan tehtävässä, kunnes Rob Smith aloittaa toimitusjohtajana. Konecranesin edellinen toimitusjohtaja Panu Routila jätti yhtiön 7. lokakuuta 2019.

KYSYNTÄNÄKYMÄT

Kysynnän heikkeneminen jatkuu teollisuusasiakkaiden keskuudessa Euroopassa. Pohjois-Amerikassa kysyntä on Eurooppaa korkeammalla tasolla mutta heikkenemisen merkkejä on alkanut näkyä. Aasian ja Tyynenmeren alueella kysyntä jatkuu vakaana.

Maailmanlaajuinen konttiliikenne jatkuu hyvällä tasolla, ja konttien käsittelyyn liittyvien tilausten näkymät ovat edelleen yleisesti vakaat. Silti joidenkin satama-asiakkaiden päätöksenteossa näkyy merkkejä epäröinnistä.

TALOUDELLINEN OHJEISTUS

Konecranes odottaa tilikauden 2019 liikevaihdon kasvavan 5–7 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Konecranes odottaa tilikauden 2019 oikaistun EBITA-kateprosentin paranevan edellisvuodesta.

TUNNUSLUVUT

73,1

Henkilöstö keskimäärin kauden aikana

1) Ilman oikaisueriä. Katso myös liite 11 tilinpäätöslyhennelmässä

2) Ilman oikaisueriä ja kauppahinnan allokaatiopoistoja. Katso myös liite 11 tilinpäätöslyhennelmässä

3) Sijoitetun pääoman tuotto ilman oikaisueriä. Katso myös liite 11 tilinpäätöslyhennelmässä

Väliaikainen toimitusjohtaja Teo Ottola:

Kolmannen vuosineljänneksen suorituksemme oli vaihteleva. Saadut tilaukset kääntyivät kasvuun Kunnossapito-liiketoiminta-alueella, ja Satamaratkaisut-liiketoiminta-alue teki jälleen vakaan tuloksen. Toisaalta heikentyvä makrotaloudellinen ympäristö vaikutti yhä voimakkaammin Teollisuuslaitteet-liiketoiminta-alueeseen, jonka tulosta heikensivät myös tilapäiset kustannukset, joita aiheutui tuotannon optimoinnista tehtaillamme Ranskan Vernouillet’ssa ja Saksan Wetterissä.

Kunnossapidon sopimuskanta kasvoi 6,4 prosenttia edellisvuodesta vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna, mikä on linjassa tavoitteidemme kanssa. Vaikka projektiliiketoiminnan tilausmäärä pysyi pitkän aikavälin keskiarvon alapuolella, kasvoi tilausten kokonaismäärä 3,6 prosenttia edellisvuodesta vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna. Oikaistu EBITA-kate oli 16,2 prosenttia. Se pysyi suunnilleen edellisen neljänneksen ja edellisvuoden vastaavan ajanjakson tasolla.

Satamaratkaisuissa konttilukkien vahva kysyntä vauhditti tilausten kasvua kolmannella vuosineljänneksellä. Saadut tilaukset kasvoivat 3,9 prosenttia edellisvuodesta vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna. Yleinen markkinatunnelma satama-asiakkaiden keskuudessa on edelleen hyvä siitä huolimatta, että joidenkin satama-asiakkaiden päätöksenteossa on nähtävissä merkkejä epäröinnistä. Trukkien kysyntä teollisuusasiakkaidemme keskuudessa alkoi tasaantua. Satamaratkaisujen liikevaihto kasvoi kolmannella neljänneksellä yli 16 prosenttia edellisvuodesta, ja tilauskanta oli yli 1 miljardia euroa syyskuun lopussa. Volyymikasvu vauhditti oikaistun EBITA-katteen kasvua 8,2 prosenttiin kolmannella neljänneksellä.

Teollisuuslaitteissa kulunut neljännes oli haasteellinen. Makrotaloudellisten olosuhteiden heikkeneminen näkyi ulkoisissa tilauksissa, joiden määrä laski 9,7 prosenttia edellisvuodesta vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna. Ulkoinen liikevaihto pieneni 6,1 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna ja oikaistu EBITA-kate laski 2,9 prosenttiin kolmannella neljänneksellä. Heikko kannattavuus johtui pääasiassa alhaisemmasta myyntivolyymista, heikentyneestä tuotemixistä ja alhaisesta tuottavuudesta Vernouillet’n tehtaallamme sekä Wetterin tehtaamme heikommasta tehokkuudesta, joka johtui parhaillaan toteutettavista muutoksista. Lisäksi markkinoiden heikentyminen on alkanut rajoittaa kykyämme kattaa kustannusinflaation vaikutukset hinnankorotuksilla.

Odotamme Teollisuuslaitteiden kannattavuuden pysyvän alhaisella tasolla myös neljännellä vuosineljänneksellä ja pidämme epätodennäköisenä, että Teollisuuslaitteiden tilikauden 2019 oikaistu EBITA-kateprosentti paranisi vuoteen 2018 verrattuna. Näin ollen konsernin oikaistun EBITA-kateprosentin kasvuvauhti hidastuu tilikaudella 2019 kahteen edellisvuoteen verrattuna.

Rakennamme Konecranesille pitkäjänteisesti vahvempaa perustaa tehostamalla toimintaa koko yrityksessä ja etenkin Teollisuuslaitteet-liiketoiminta-alueella.  Monia hankkeita on jo käynnistetty, ja kirjasimme kuluneella vuosineljänneksellä 48 miljoonaa euroa kertaluontoisia uudelleenjärjestelykuluja. Toisella vuosineljänneksellä kirjaamiemme 17 miljoonan euron kertaluontoisten kulujen kanssa yhteenlaskettuna uudelleenjärjestelykulut ovat nyt 65 miljoonaa euroa. Odotamme saavuttavamme 37 miljoonan euron vuotuiset säästöt vuoden 2020 loppuun mennessä ja säästöjen näkyvän täysimääräisinä tuloslaskelmassamme vuoden 2021 loppuun mennessä. Suurin osa edellä mainituista kuluista liittyy Vernouillet’n ja Wetterin tehtaisiin. Kolmannella neljänneksellä kirjatut suuret uudelleenjärjestelykustannukset rasittivat konsernin osakekohtaista tulosta, joka laski 0,04 euroon.

Teollisuuslaitteiden merkittävä positiivinen asia kolmannella neljänneksellä oli kolmen uuden tuotteen lanseeraus: innovatiivinen S-sarjan standardinosturi, jossa on synteettinen köysi;  pitkälle modularisoitu ja kompakti M-sarjan prosessinosturi; ja erittäin suorituskykyinen C-sarjan sähköinen ketjunostin. Uusien tuotteiden osuus Teollisuuslaitteiden myynnistä tulee olemaan merkittävä. Konecranesin uusille tuotteille on joko myönnetty tai vireillä yhteensä 20 patenttia, jotka parantavat merkittävästi asiakkaidemme työturvallisuutta ja tuottavuutta. Uusien tuotteiden myynti on jo alkanut ja laajenee vähitellen kaikille maantieteellisille alueille tulevina neljänneksinä. Uusien tuotteiden on suunniteltu korvaavan nykyinen tarjontamme kahden vuoden kuluessa, mikä mahdollistaa tuotealustojamme lukumäärän vähentämisen kahdestakymmenestä neljääntoista. Odotamme uusien tuotteiden vahvistavan markkinajohtajuuttamme ja edistävän pitkän aikavälin kannattavaa kasvua myös Teollisuuslaitteissa.

TIEDOTUSTILAISUUS ANALYYTIKOILLE JA LEHDISTÖLLE

Tiedotustilaisuus analyytikoille ja lehdistölle järjestetään ravintola Savoyssa (osoite: Eteläesplanadi 14, Helsinki, 7. krs) 24.10.2019 klo 11.00. Osavuosikatsauksen esittelee Konecranesin väliaikainen toimitusjohtaja Teo Ottola.

Tiedotustilaisuutta voi seurata suorana webcast-lähetyksenä klo 11.00 alkaen osoitteessa www.konecranes.com. Yksityiskohtaiset tiedot tiedotustilaisuudesta löytyvät 10.10.2019 julkaistusta pörssitiedotteesta.

SEURAAVA KATSAUS

Konecranes-konsernin vuoden 2019 tilinpäätöstiedote julkaistaan 6.2.2020

KONECRANES OYJ

Eero Tuulos
Sijoittajasuhdejohtaja, puh. +358 20 427 2050

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2018 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 3,16 miljardia euroa. Konsernilla on 16 200 työntekijää 50 maassa. Konecranes Oyj:n osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR).

Tiedotusvälineet
www.konecranes.com