Konecranesin trukeissa voi nyt käyttää uusiutuvaa fossiilitonta dieseliä

Konecranes on testannut fossiilitonta HVO100-polttoainetta trukeissa Ruotsin tehtaallaan Markarydissä. Tämä on osa Konecranesin jatkuvaa pyrkimystä vähentää yhtiön ilmastovaikutuksia ja vastata asiakkaiden tarpeisiin uusiutuvia polttoaineita käyttävien laitteiden osalta. Tulokset ovat osoittaneet, että Konecranesin uusimmissa trukeissa voidaan käyttää HVO100-polttoainetta, minkä ansiosta asiakkaat voivat pienentää hiilijalanjälkeään.

Fossiilittoman polttoaineen kysyntä on kasvussa, sillä trukkien omistajat pyrkivät vähentämään päästöjään ja tietyillä markkina-alueilla on myös tarve vastata hallinnollisiin säännöksiin. HVO100 on täysin uusiutuva ja fossiiliton tavallisen dieselin kemiallinen kopio, joka on valmistettu pääasiassa kasviöljyistä sekä soveltuvista jätemateriaaleista ja jäännösrasvoista. Sen avulla voidaan vähentää fossiilipohjaisia hiilidioksidipäästöjä jopa 90 prosenttia. Uusiutuvalla HVO100-polttoaineella on lähes samat ominaisuudet kuin tavallisella dieselillä, ja sitä voidaan käyttää useimmissa dieselmoottoreissa ilman moottorimuutoksia, joskaan ei kaikissa.

Konecranes on testannut HVO100-polttoainetta trukeissa Markarydissä vuoden 2020 neljännestä vuosineljänneksestä alkaen ja todennut polttoaineen yhtä tehokkaaksi kuin tavallinen diesel, eikä sitä käyttäviin moottoreihin tarvitse tehdä erillisiä muutoksia. HVO100-polttoainetta voi siis käyttää kaikissa Konecranesin uusimman sukupolven C-sarjan trukeissa, ja kattavat noin 40 prosenttia yrityksen maailmanlaajuisesti käytössä olevasta trukkikannasta. Täyttä yhteensopivuutta kaikkien vanhojen Konecranes-trukkien kanssa ei kuitenkaan voida taata moottorien iän ja moninaisuuden  takia vanhemmissa malleissa.

Vaikka HVO100-polttoaineen laajempi käyttöönotto markkinoilla riippuu asiakkaiden preferenssistä ja polttoaineen saatavuudesta, tämä tarjoaa selviä mahdollisuuksia päästöjen merkittävään vähentämiseen. Jo pelkästään Markarydissä valmistettavien ja käytössä olevien HVO100-polttoainetta käyttävien trukkien pakoputkistosta tulevien hiilidioksidipäästöjen arvioidaan pienenevän yli 300 tonnia vuodessa. Saman verran päästöjä syntyy, kun sadalla henkilöautolla ajetaan 15 000 kilometriä vuodessa.

”Tämä uusiutuvan polttoaineen yhteensopivuuden testaaminen osoittaa, kuinka Konecranes Lift Trucks on tehnyt vastuullisuudesta strategiansa keskeisen osan, joka ohjaa sen liiketoiminnan kehitystä ja päätöksiä. On täysin tavoitteidemme ja myös koko Konecranesin tavoitteiden mukaista, että toimintamme täyttää tai jopa ylittää ympäristölakien ja -määräysten vaatimukset”, sanoo Konecranes Lift Trucksin ympäristö, terveys- ja turvallisuuspäällikkö Zandra Wallin.

”Konecranes panostaa sekä oman toimintansa että asiakkaidensa hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen.  Fossiiliton polttoaine energiatehokkaisiin trukkeihimme yhdistettynä tarjoaa asiakkaillemme loistavan mahdollisuuden pienentää hiilijalanjälkeään ja meille merkittävän kilpailuedun”, sanoo Konecranesin HSEQ- (terveys, turvallisuus, ympäristö ja laatu) ja vastuullisuusjohtaja Mikko Välimaa.

Vahva keskittyminen asiakkaisiin sekä sitoutuminen liiketoiminnan kasvuun ja jatkuvaan parantamiseen tekevät Konecranesista nostolaitealan johtajan. Tätä tukevat investoinnit digitalisaatioon ja teknologiaan sekä pyrkimyksemme parantaa materiaalivirtojen ja nostoratkaisujemme tehokkuutta ja vastuullisuutta. Tinkimätön turvallisuus, tiukat eettiset normit ja yhteisöllisyys vievät meitä eteenpäin. Pyrimme osaltamme luomaan asiakkaillemme ja yhteisöillemme vähähiilisemmän ja kiertotalouteen perustuvan maailman.

Lisätietoja:
Mikko Välimaa, HSEQ- ja vastuullisuusjohtaja
Sähköposti: [email protected] tai puhelin: +358 40 515 4413

Sara Malagoli, markkinointi, Konecranes Lift Trucks
Sähköposti: [email protected] tai puhelin: +39 335 777 32 61

Tämä lehdistötiedote on julkaistu osoitteessa www.konecranes.com ja www.kclifttrucks.com

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Konecranes toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille. Vuonna 2020 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 3,2 miljardia euroa. Konsernilla on noin 16 900 työntekijää 50 maassa. Konecranesin osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR).