Kemi Shipping tilaa Konecranesilta kahdeksan sähköistä E-VER-trukkia nosturikalustoonsa Kemiin

Suomalaisen Metsä Groupin omistama Kemi Shipping Oy on tilannut Konecranesilta kahdeksan palkittua täyssähköistä E-VER-trukkia huoltosopimuksineen Kemin satamatoimintaansa. Alkuvuonna 2022 toimitettu E-VER teki kemiläiseen logistiikka-alan yritykseen suuren vaikutuksen, joten yritys tilaa trukkeja lisää toimintansa vahvistamiseksi. Tilaus kirjattiin kesäkuussa 2022 ja trukit toimitetaan vuoden 2023 alkupuoliskolla.

Kemi Shipping tarjoaa erilaisia satamapalveluja alueella oleville asiakkaille. Metsä Groupin avatessa Kemiin uuden biotuotetehtaan, Kemi Shipping investoi uuteen varastotoimintaansa tilaamalla uusia nostotrukkeja. Suuressa varastossa tullaan hyödyntämään kahdeksaa Konecranesin sähköistä E-VER-trukkia tehtaan tuotteiden käsittelyssä, kunhan tehdas saavuttaa täyden tuotantokapasiteettinsa.

”Vastuullisuus on keskeinen tekijä liiketoiminnassamme, ja Konecranesin E-VER-trukeissa meihin vetosi ensimmäisenä se, että ne ovat täysin sähköisiä”, kertoo Kemi Shippingin toimitusjohtaja Kari Lundell. ”Meille oli toimitettu aiemmin tänä vuonna jo yksi Konecranesin E-VER kartongin käsittelyä varten ja huomasimme sen hyödyt heti. Se ei aiheuta pakoputkipäästöjä, se on huipputehokas, ja myös kuljettajamme pitävät siitä. Kun kaikki sähköiset E-VER-trukit on toimitettu, olemme jälleen yhden merkittävän askeleen verran lähempänä parempaa tuottavuutta ja pienempiä päästöjä.”

”Kemi Shipping on ollut Konecranesin uskollinen asiakas jo yli kahden vuosikymmenen ajan, ja meille on yhteistä sitoutuminen ympäristöasioihin”, kertoo Konecranes Suomen nostotrukkien tuotepäällikkö Klaus Kaukovalta. ”Konecranes E-VER-trukki, joka voitti sahateollisuuden uutuustuotekilpailun ympäristötehokkuudellaan, antaa meille nyt mahdollisuuden tarjota Kemi Shippingille kalustoa, joka täyttää yrityksen tarkat vaatimukset vaativalla teollisuudenalalla.”

Kahdeksan uutta nostotrukkia ovat Konecranesin E-VER 16-1200C ‑trukkeja, joilla on täyssähköinen voimansiirto ja 16 tonnin kapasiteetti. Kaikissa trukeissa on puhtaalla energialla valmistetut litiumioniakut, jotka saa ladattua täyteen 45 minuutissa ja joihin otetaan talteen jarrutusenergiaa. Sähköiset trukit aiheuttavat vähemmän lämpöä ja sisältävät vähemmän öljyä ja liikkuvia osia, joten ne edellyttävät vähemmän kunnossapitoa ja tuottavat vähemmän kemiallista jätettä. Trukeissa on erityiset paalitarraimet joiden avulla selluloosaa voidaan käsitellä turvallisesti.

Konecranesin sähköiset E-VER-trukit ovat myös älykkäästi yhdistettyjä nostotrukkeja, joiden TRUCONNECT®-etävalvontajärjestelmä seuraa kunkin trukin suorituskykyä ja maksimoi akunkestoa analysoimalla esimerkiksi latauksen optimointia ja energiankulutusta.

Vahva asiakaslähtöisyys sekä sitoutuminen liiketoiminnan kasvuun ja jatkuvaan kehittämiseen tekevät Konecranesista nostolaitealan johtajan. Tätä tukevat investoinnit digitalisaatioon ja teknologiaan sekä työmme materiaalivirtojen tehostamiseksi ratkaisuilla, jotka vähentävät hiilidioksidipäästöjä ja edistävät kiertotaloutta ja turvallisuutta.

Lisätietoja:

Klaus Kaukovalta, Konecranes Suomen nostotrukkien tuotepäällikkö

Sähköposti: [email protected] tai +358 40 135 3173

Lisätietoja sijoittajille ja analyytikoille:

Kiira Fröberg, Konecranesin sijoittajasuhdejohtaja

Sähköposti: [email protected] tai puhelin: +358 20 427 2050

Tämä lehdistötiedote on julkaistu sivustollamme osoitteessa kclifttrucks.com

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Konecranes toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille. Vuonna 2021 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 3,2 miljardia euroa. Konsernilla on noin 16 600 työntekijää noin 50 maassa. Konecranesin osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR).