Konecranes rakentaa materiaalinkäsittelyn seuraavaa sukupolvea tavoitteenaan turvallisempi, älykkäämpi ja parempi maailma: yhtiö julkistaa uudet taloudelliset tavoitteensa

Stock exchange releases

KONECRANES OYJ SISÄPIIRITIETO 10.5.2023 klo 08.30

Konecranes julkistaa uudistetun tehtävänsä, tahtotilansa ja taloudelliset tavoitteensa seuraaville vuosille ennen pääomamarkkinapäiväänsä, joka järjestetään tänään 10. toukokuuta.

“Koko maailman haasteena on varmistaa välttämättömien materiaalien ja tavaroiden riittäminen kaikille tilanteessa, jossa pitää säästää niukkoja luonnonvaroja ja rajoittaa päästöjä. Yrityksillä on keskeinen rooli tämän haasteen ratkaisemisessa. Alansa johtajana Konecranesilla on täydelliset edellytykset haasteen ratkaisemiseen”, sanoo Konecranesin toimitusjohtaja Anders Svensson.

“Haluamme olla materiaalinkäsittelyalan ratkaisujen maailmanlaajuinen johtaja, joka luo arvoa kaikille, ja tänään julkistamamme kunnianhimoiset taloudelliset ja suoritusta mittaavat tavoitteemme viitoittavat tietämme menestykseen. Tahtotilaamme tukee tehtävämme, joka ohjaa meitä yrityksenä: rakennamme seuraavan sukupolven materiaalinkäsittelyä älykkäämmän, turvallisemman ja paremman maailman hyväksi”, Svensson sanoo.

“Tuleva menestyksemme perustuu viiteen strategiseen avaintekijään, jotka rakentuvat Konecranesin yli sadan vuoden kokemukseen alansa johtajana: asiakaskeskeisyyden syventäminen, tehokkuusparannusten nopeuttaminen, teknologiainnovaatioiden skaalaaminen, vastuullisen liiketoiminnan edistäminen, sekä voittamiseen tähtäävän yrityskulttuurin vahvistaminen”, hän sanoo.

Vastatakseen kestävien materiaalinkäsittelyratkaisujen kysynnän globaaliin kasvuun, Konecranes on määritellyt seuraavat taloudelliset tavoitteet:

• Liikevaihto kasvaa markkinoita nopeammin1
  • Kannattavuus: vertailukelpoinen EBITA-kate on 12-15 %2 mahdollisimman pian, viimeistään vuonna 2027 (2022: 9,5%).

Liiketoimintasegmenttien taloudelliset tavoitteet ovat seuraavat:

Kunnossapito:

• Liikevaihto kasvaa selvästi markkinoita nopeammin1
  • Vertailukelpoinen EBITA-kate on 20-24 %2

Teollisuuslaitteet:

• Liikevaihto kasvaa markkinakasvun mukaisesti1
  • Vertailukelpoinen EBITA-kate on 8-10 %2

Satamaratkaisut:

• Liikevaihto kasvaa selvästi markkinoita nopeammin1
  • Vertailukelpoinen EBITA-kate on 9-11 %2

1 nimellinen maailman BKT:n kasvu, IMF:n arvio maailmantalouden kehityksestä

2 kannattavuushaarukka, riippuen suhdanteesta

Kasvun odotetaan tapahtuvan pääasiassa orgaanisesti. Vertailukelpoisen EBITA-kateprosentin tavoitehaarukka on tarkoitus saavuttaa mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään vuonna 2027.

Konecranes noudattaa osinkopolitiikkaa, jonka tavoitteena on maksaa vakaata tai kasvavaa osinkoa osaketta kohden, yli suhdanteen.

Konecranesin sitoumus ohjata materiaalinkäsittelyalaa kohti vastuullisempaa tulevaisuutta on yhtiön kaiken toiminnan ytimessä. Tästä Konecranes on saanut myös tunnustusta alan johtavilta toimijoilta ja organisaatioilta, mukaan lukien CDP. Konecranes pyrkii nyt saavuttamaan omien toimintojensa hiilineutraaliuden vuoteen 2030 mennessä ja jatkaa työtään ilmaston lämpenemisen rajoittamiseksi 1,5 asteeseen sekä hiilineutraalien toimitusketjujen luomiseksi.

“Odotan innolla, että voin kertoa lisää näistä aiheista pääomamarkkinapäivässämme, sekä seuraavien päivien ja viikkojen aikana henkilöstöllemme, asiakkaillemme, sijoittajille ja muille sidosryhmille. Tämä päivä merkitsee alkua Konecranesin seuraaville askelille yrityksenä, ja sitoutuneen henkilöstömme, ainutlaatuisen tuotevalikoimamme ja terävöitetyn asiakaskeskeisyytemme ansiosta meillä on kaikki ainekset menestykseen”, toimitusjohtaja Anders Svensson sanoo.

Konecranesin pääomamarkkinapäivä

Konecranes kutsuu analyytikot, sijoittajat, talousmedian ja muut pääomamarkkinoiden edustajat seuraamaan pääomamarkkinapäiväänsä tänään keskiviikkona 10.5.2023 kello 13.

Pääomamarkkinapäivässä Konecranes esittelee strategista suuntaansa, liiketoimintasegmenttejään sekä taloudelliset tavoitteensa. Tilaisuus sisältää Konecranesin toimitusjohtaja Anders Svenssonin, finanssijohtaja Teo Ottolan sekä liiketoiminta-alueiden johtajien Fabio Fiorinon ja Mika Mahlbergin esitykset. Tilaisuuden kieli on englanti.

Pääomamarkkinapäivää voi seurata suoran webcast-lähetyksen välityksellä. Webcast-lähetykseen voi rekisteröityä tilaisuuden alkuun asti Konecranesin pääomamarkkinapäivä-sivulla. Esitykset ovat saatavilla samalla sivustolla ennen tilaisuuden alkua. Nauhoite tulee katsottavaksi Konecranesin internetsivulle pian tilaisuuden jälkeen. Osallistujat voivat esittää kysymyksiä johdolle webcast-lähetyksen kautta koko pääomamarkkinapäivän ajan.

Lisätietoa tilaisuudesta on saatavilla Konecranesin pääomamarkkinapäivä-sivulla.

KONECRANES OYJ

Kiira Fröberg

Sijoittajasuhdejohtaja

Kiira Fröberg,

Sijoittajasuhdejohtaja,

puh. 020 427 2050

Konecranes on materiaalinkäsittelyalan ratkaisujen globaaleja johtavia yhtiöitä, ja palvelee laajaa asiakasjoukkoa eri toimialoilla. Asetamme jatkuvasti alamme parhaat käytännöt, päivittäisistä parannuksista läpimurtoihin kaikkein merkittävimpinä hetkinä, koska tiedämme löytävämme aina turvallisemman, tuottavamman ja vastuullisemman tavan toimia. Siksi Konecranes, 16 600 työntekijänsä voimin yli 50 maassa, on joka päivä mukana nostamassa, käsittelemässä ja siirtämässä asioita, joita maailma tarvitsee. Vuonna 2022 konsernin liikevaihto oli 3,4 miljardia euroa. Konecranesin osake on listattuna Nasdaq Helsingissä (tunnus: KCR).

www.konecranes.com