The Ocean Cleanup förbereder serietillverkning av Interceptor – inleder samarbete med Konecranes

Den nederländska icke-vinstdrivande organisationen The Ocean Cleanup, som utvecklar avancerad teknik för att rensa plast från hav, och Konecranes, en världsledande koncern av lyftverksamheter, presenterade idag ett partnerskap för att utforma, tillverka och sköta underhållet av The Ocean Cleanups Interceptor™, som är avsedd för att avlägsna plast från floder innan den kommer ut i havet. Detta är ett viktigt steg när organisationen förbereder sig för att tackla världens 1 000 mest förorenande floder.

Interceptors behöver sättas in i stor skala för att snabbt få bukt med plastföroreningar i haven. Ocean Cleanup samarbetar med Konecranes på grund av bolagets expertkunskap och globala avtryck. Interceptor 005 och 006 kommer att lägga grunden till den globala kapacitetsökningen och de tillverkas för närvarande samtidigt vid Konecranes MHE-Demag-anläggning i Klang, Malaysia. Tillverkningen av dessa två förväntas vara färdig i maj 2021. Framöver kommer Konecranes att hantera tillverkningen, installationerna och underhållet av Interceptors, medan lokala partners ansvarar för driften. The Ocean Cleanup kommer fortsätta leverera teknik och bästa praxis, samt att leda affärsutvecklingen för kommande Interceptor-projekt.

”I slutet av ett mycket utmanande år är jag glad över att serietillverkningen av Interceptors påbörjas. Vi behöver tackla problemet av plastföroreningar i haven globalt och storskaligt, och detta är ett viktigt steg i det arbetet. Jag anser att Konecranes är mycket lämpliga för uppgiften och vi ser fram mot att bolaget ska bygga många fler Interceptors under kommande år. Jag är tacksam för deras åtagande för rena hav.” , säger Boyan Slat, grundare och verkställande direktör för The Ocean Cleanup.

”Vi är stolta över att börja samarbeta med The Ocean Cleanup och få utnyttja vår globala förmåga inom teknik, tillverkning och service till att rengöra världens floder och hav”, säger Konecranes VD och koncernchef Rob Smith. ”Det här spännande samarbetet understryker vårt åtagande för hållbarhet och en hållbar framtid.”

Konecranes är kända för sin marknadsledande teknik och service inom materialhantering och lyftprodukter. Bolaget kan montera och installera Interceptors världen över tack vare sin expertis inom teknik och utformning och sitt globala servicenätverk.. Det globala avtrycket och framför allt  MHE-Demags konstruktions- och tillverkningskapacitet gör det möjligt för Konecranes att sköta service och underhåll av Interceptors under hela deras livslängd.

The Ocean Cleanups Interceptor lanserades i slutet av 2019. För tillfället är tre stycken i drift i Klang, Malaysia, Jakarta, Indonesien och Santo Domingo, Dominikanska republiken. Insättandet av en fjärde Interceptor i Vietnam har blivit försenat, men förväntas genomföras i början av 2021. Under det senaste året och ett halvt har The Ocean Cleanup använt insikterna från dessa pilotsystem till att vidareutveckla tekniken för mer effektiv massproduktion. Dessa uppgraderingar omfattar förändringar av transportbandet, skytteln, containrarna och pråmen. I samarbete med MHE-Demag har dessa ändringar införlivats i tredje generationens design som används för de Interceptors som tillverkas 2020 och 2021.

OM THE OCEAN CLEANUP
The Ocean Cleanup utvecklar avancerade tekniker för att göra världshaven fria från plast. Det ämnar nå detta mål  på två sätt: genom att stoppa inflödet från floderna och genom att rensa bort den plast som redan samlats i haven. För det sistnämnda utvecklar The Ocean Cleanup storskaliga system som ska samla in plasten på effektivt sätt för att sedan avlägsnas med jämna mellanrum. Den samlade plasten används till  att skapa hållbara produkter och finansiera fortsatt rening, vilket gör själva renandet cirkulärt. 2019 lanserade organisationen den andra halvan av sin lösning: Interceptor, som ska samla upp plast i floder innan den kommer ut i haven.

The Ocean Cleanup grundades 2013 av Boyan Slat, och har nu cirka 95 anställda tekniker och forskare. Stiftelsen har sitt huvudkontor i Rotterdam, Nederländerna.

OM KONECRANES
Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2019 omsatte koncernen 3,33 miljarder euro. Medräknat MHE-Demag, har koncernen cirka 17 000 anställda i 50 länder. Konecranes aktier är noterade på Nasdaq-börsen i Helsingfors (symbol: KCR).

NEDLADDNINGSBART MATERIAL
Foton, bilder och videor om The Ocean Cleanup finns i mediegalleriet.

Presskontakter för The Ocean Cleanup
CFF Communications, Amsterdam