Konecranes Heavy Lifting Oy:n yt-neuvottelut Suomessa päättyivät irtisanomisten osalta

Konecranes Heavy Lifting Oy:n yt-neuvottelut on nyt saatu päätökseen irtisanomisten osalta. Konecranes Heavy Lifting Oy päätti 41 henkilön pysyvästä vähennyksestä; irtisanomiset toteutetaan kesälomakauden loppuun mennessä. Neuvotteluosapuolet sopivat myös lomautuksista, joiden osalta yt-neuvottelut jatkuvat. Lisäksi eläkkeelle siirtyy 25 henkilöä lähitulevaisuudessa.

Konecranes Standard Lifting Oy ja Konecranes Service Oy aloittivat yt-neuvottelut 18. maaliskuuta 2009 ja Konecranes Heavy Lifting Oy 18. toukokuuta 2009. Tavoitteena oli sopeuttaa yritysten kustannusrakenne ja kapasiteetti vastaamaan nykyistä heikentynyttä markkinatilannetta sekä turvaamaan kilpailukyky. Konecranes Heavy Lifting Oy:ssä nyt tehdyt päätökset koskevat kaikkia ko. yrityksen henkilöstöryhmiä. Konecranes Standard Lifting Oy:n yt-neuvottelut jatkuvat ja Konecranes Service Oy:ssä yt-neuvottelut päättyivät 5.6.2009.

Konecranes on jo sopeuttanut kapasiteettiaan erilaisin järjestelyin, muun muassa vähentämällä vuokratyövoiman käyttöä ja määräaikaisia työsuhteita. Lisäksi yritys on siirtänyt alihankintoja takaisin omaan tuotantoon.

Konecranes Heavy Lifting Oy työllistää Suomessa noin 620 henkilöä, Konecranes Service Oy noin 590 henkilöä ja Konecranes Standard Lifting noin 460 henkilöä.

Lehdistö:
Mikael Wegmüller, Johtaja, Markkinointi ja viestintä, Konecranes Oyj
Sähköposti: [email protected] tai puhelin 020 427 2008

Sijoittajat ja analyytikot:
Sanna Päiväniemi, Sijoittajasuhdepäällikkö
Sähköposti: [email protected] tai puhelin 020 427 2050

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2008 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 2 103 miljoonaa euroa. Yrityksellä on 9 900 työntekijää ja 485 toimipistettä 43 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsinki Oy (osakkeen tunnus: KCR1V).