Konecranes-konserni on saattanut loppuun enemmistöosuuden oston kiinalaisesta nostolaitevalmistaja SANMA:sta

Konecranes-konsernin enemmistöosuuden osto kiinalaisesta Jiangsu Three Horses Crane Manufacture Co. Ltd. (SANMA) -yrityksestä on nyt saatettu loppuun. SANMA on yksi Kiinan johtavista nostimia ja nostureita valmistavista yrityksistä. Kaikki osapuolet, Kiinan viranomaiset mukaan lukien, ovat hyväksyneet kaupan. Aiesopimus allekirjoitettiin marraskuussa 2008 ja sopimus huhtikuussa 2009.

Ostamiensa osakkeiden ja yritykselle suunnatun osakeannin jälkeen Konecranes-konserni omistaa 65 prosenttia SANMA:sta. Yrityksen edelliset omistajat, jotka jatkavat yrityksen johdossa, omistavat jäljelle jäävät 35 prosenttia. SANMA on muutettu yhteisyritykseksi. Ensimmäisessä kokouksessaan yhteisyrityksen hallitus nimitti Gu Ning Shengin SANMA:n toimitusjohtajaksi.

SANMA toimii Jingjiangissa, noin kahden tunnin ajomatkan päässä Shanghaista luoteeseen. Yrityksen liikevaihto vuonna 2008 oli 18 milj. euroa, ja se työllistää yli 500 työntekijää. SANMA:lla on vahva asema köysinostinten toimittajana koko Kiinan alueella ja nosturitoimittajana Jiangsussa ja naapuriprovinsseissa.

“Olemme innoissamme yhteisyrityksen tulevaisuudennäkymistä. SANMA:n avulla pääsemme Kiinassa mukaan markkinasegmentille, jota tällä hetkellä hallitsevat paikalliset toimittajat”, sanoo Ryan Flynn, aluejohtaja, Konecranes Koillis-Aasia.

Lisätietoja:
Ryan Flynn, aluejohtaja, Koillis-Aasia
sähköposti: ryan [email protected] tai puhelin +86 13 80 19 98 963

Mikael Wegmüller, johtaja, markkinointi- ja viestintä
sähköposti: [email protected] tai puhelin: 020 427 2008

Tämä lehdistötiedote löytyy www-sivuiltamme osoitteesta www.konecranes.fi.

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa konepaja- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2008 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 2 103 miljoonaa euroa. Yrityksellä on 9 700 työntekijää ja 485 toimipistettä 43 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingin Pörssissä (osakkeen tunnus: KCR1V).

www.konecranes.com.