Konecranes fick en stor beställning på gummihjulsportalkranar från Mexiko

Konecranes har i januari 2008 fått en beställning på sex gummihjulsportalkranar (rubber tired gantry, RTG). Beställare är SSA Marine. Kranarna kommer att levereras till fraktterminalen SSA Mexico-Manzanillo i Colima, Mexico. Leveransen sker under det fjärde kvartalet 2008. Beställningens värde offentliggörs inte.

Hamnen i Manzanillo förfogar idag över 18 stycken Konecranes RTG kranar. De första kranarna levererades i slutet av 1990-talet. Hamnen i Manzanillo är Mexicos största hamn och landets främsta importled med en årsvolym på 1,41 miljoner TEU. Containertrafiken ökar hela tiden och därför behöver kunden fler nya kranar till hamnen.

Vårt samarbete med Konecranes har löpt mycket smidigt, säger Troy Hatherell, Direktör, SSA Marine. RTG kranarna som vi nu köper är moderna och effektiva kranar. Med dessa kranar avser vi öka produktiviteten i hamnarbetet.

Vi är mycket nöjda över den här beställningen, säger Tuomas Saastamoinen, marknadsförings- och försäljningsdirektör, hamnkranar. Potentialen för RTG kranar ökar i Central- och Sydamerika. Konecranes har ökat sin aktivitet i dessa områden och denna beställning är ett synligt bevis på att vi har varit framgångsrika.

De nya RTG kranarna kommer att användas vid hamnens containerhantering. Kranarna är högeffektiva och mycket flexibla. RTG kranen har 16 hjul och en lyftkapacitet på 50 ton. Den kan stapla en över sex containrar högt och sex containrar plus lastbilsfil i bredd.

Ytterligare information:
Tuomas Saastamoinen, marknadsförings- och försäljningsdirektör, hamnkranar
E-post:
[email protected] eller tel: +358 20 427 2662

Finansiell media och analytiker>
Paul Lönnfors, chef för investerarrelationer
E-post:
[email protected] eller tel: +358 20 427 2050

Detta pressmeddelande med bild finns på vår webbsida www.konecranes.com
Bildtext:
Konecranes fick beställning på RTG kranar från Mexiko.

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av varje fabrikat. År 2007 omsatte koncernen 1 750 miljoner euro. Koncernen har 8 400 anställda på över 470 orter i 43 länder. Konecranes är noterat på OMX Helsingfors Börs (symbol: KCR1V).