Konecranes fick viktiga kran- och servicebeställningar av indisk tillverkare av vindkraftverk

Konecranes har i oktober 2007 mottagit beställningar på 173 kranar av Suzlon Energy Ltd i Indien. Beställningarna gäller både industri- och processkranar. Parterna har också tecknat ett 5-årigt serviceavtal för utrustningen. Leverans av kranarna sker under det andra och tredje kvartalet år 2008. Kranarna kommer att användas i Suzlons tillverkning av vindkraftverk i Indien. Konecranes är ett av de få företagen i världen som klarar av en leverans av den här storleken. Beställningarnas pris offentliggörs inte.

Suzlon Energy Ltd i Pune, Indien, är Indiens och Asiens ledande tillverkare av vindkraftverk. Suzlon bygger nu ut sin produktion och de beställda kranarna kommer att användas i de nya fabrikerna i Indien.

Beställningarna innehåller olika typer av kranar, bl.a. travers- och processkranar. Kranarna är utrustade med Konecranes moderna steglösa inverterstyrsystem, vilket gör kranens rörelser exakta och mjuka. Några av kranarna får utrustning för programmerbar automatstyrning. Fördelen med styrsystemet är maximering av effektiviteten i produktionen.

Suzlon har även tidigare beställt kranar från Konecranes, ifjol över femtio kranar till fabriken i Tianjin i Kina. De senaste beställningarna gick till Konecranes Kina. Installation och service av kranarna kommer att skötas av Konecranes Indien.

Vi är mycket nöjda och stolta över dessa beställningar. I samband med den tidigare kranleveransen till Suzlon i Tianjin lyckades vi bygga upp ett långvarigt förhållande med kunden. Nya beställningar av den här storleken visar att Suzlons medarbetare är nöjda med våra kranar och vår service, säger Michael Ho, verkställande direktör för Konecranes Shanghai.

Dessa stora beställningar är väldigt viktiga för uppbyggnaden av vår verksamhet i Indien. De stöder vår strategi att leverera både kranar och långvarig service till våra kunder,  tillägger Sami Korpela, landschef, Konecranes India.

Ytterligare information:
Sami Korpela, landschef, Konecranes India Pvt. Ltd.
[email protected] eller tel: +358 40 519 3003

Michael Ho, verkställande direktör, Konecranes (Shanghai) Co. Ltd.
[email protected] eller tel. +86 21 6284 8282

Finansiell media och analytiker>
Paul Lönnfors, chef för investerarrelationer
[email protected] eller tel: +358 20 427 2050

Detta pressmeddelande med bild finns på vår webbsida www.konecranes.com

Bildtext:

Konecranes kranar assisterar i tillverkningen av vindturbiner i Indien.

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av varje fabrikat. År 2006 omsatte koncernen 1 483 miljoner euro. Koncernen har 8 000 anställda på över 370 orter i 41 länder. Konecranes är noterat på OMX Helsingfors Börs (symbol: KCR1V).