Konecranes fick sina största beställningar på containerhanteringskranar från Ryssland

Konecranes har i oktober 2007 erhållit beställningar på fem hamnkranar (ship-to-shore, STS) och fjorton gummihjulsportalkranar (rubber tired gantry, RTG) till tre containerterminaler ägda av National Container Company (NCC). Kranarna levereras till NCCs dotterbolag First Container Terminal (FCT) i St. Peterburg, till Baltic Container Terminal (BCT) i Ust-Luga och till inlandsterminalen Shushary. Beställningarnas totala värde är över 40 miljoner euro.

Köpet av containerhanteringsutrustning är en del av NCCs expansions- och utvecklingsplan för sina terminaler. De beställda kranarna kommer att öka kapaciteten i terminalen och förbättra produktiviteten. Konecranes kommer att leverera en STS hamnkran och tio RTG gummihjulsportalkranar till FCT i St. Petersburg, fyra STS hamnkranar till BCTs nya containerterminal i Ust-Luga och fyra RTG gummihjulsportalkranar till inlandscontainerterminalen i Shushary, nära St. Petersburg. Leveransen sker under 2008 och 2009.

De beställda STS hamnkranarna kommer att användas för lastning och lossning av fartyg i Panamax-klass. Deras lyftkapacitet är 50 ton och de har en räckvidd på 40 respektive 38 meter. RTG gummihjulsportalkranarna har en lyftkapacitet på 50 ton, de kan stapla en över fem containrar högt och sju containrar plus lastbilsfil i bredd.

Dessa beställningar stärker ytterligare Konecranes position i hamnarna i St. Petersburg och visar att kunden har förtroende för oss och våra produkter, säger Jarmo Juntunen, Direktör, Hamnkranar vid Konecranes.

År 2006 och i juni 2007 beställde NCC fyra STS hamnkranar till FCTs containerterminal i St. Petersburg, två levereras i slutet av detta år och två under år 2008. Samarbetet med terminalen i St. Petersburg startade redan på 1980-talet och det har inkluderat kranar, kranmodernisering och service.

Ytterligare information:
Mika Mahlberg, Direktör, VLC kranar
[email protected] eller tel: +358 20 427 2630

Jarmo Juntunen, Direktör, Hamnkranar
[email protected] eller tel: +358 20 427 2600

Finansiell media och analytiker>
Paul Lönnfors, chef för investerarrelationer
[email protected] eller tel: +358 20 427 2050

Detta pressmeddelande med bild finns på vår webbsida www.konecranes.com

Bildtext:
Konecranes levererar STS hamnkranar till FCTs containerterminal i St. Petersburg.

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av varje fabrikat. År 2006 omsatte koncernen 1 483 miljoner euro. Koncernen har 8 000 anställda på över 370 orter i 41 länder. Konecranes är noterat på OMX Helsingfors Börs (symbol: KCR1V).

National Container Company (NCC) grundades år 2002. Under 2006-2007 inrättade bolaget First Quantum och transportkoncernen FESCO en strategisk allians för gemensam utveckling av NCCs containerterminaler. De terminaler som nu är i bruk är First Container Terminal (FCT, St. Petersburg), Novorossiysk Container Terminal (NUTEP, Novorossiysk) och Illichivsk Container Terminal (UTC, Ukraina). Följande terminaler är under uppbyggnad: Ust-Luga Container Terminal (ULCT, Leningrad området) och Logistics Terminal in Shushary (St. Petersburg).