Konecranes erhåller ordrar värda över 20 miljoner euro från Sydkoreanska skeppsvarv

Konecranes har i september 2007 erhållit ordrar för över 20 miljoner euro från fyra sydkoreanska skeppsvarv. Hyundai Samho Heavy Industries Co. Ltd, Samsung Heavy Industries Co. Ltd, Hanjin Heavy Industries & Construction Co. Ltd och Daehan Shipbuilding Co. Ltd har beställt design, projekthantering och komponenter för åtta Goliath varvsindustrikranar. Leveransen sker under våren 2008.

Skeppsvarven investerar allt mera i nya och existerande faciliteter för att klara av högre volymer och för att försnabba produktionen. Skeppsvarven behöver också större kranar för att kunna hantera de allt större skeppsblocken. Den största av de beställda kranarna har en lyftkapacitet på 1 500 ton. Ordrarna innehåller krandesign, projekthantering och huvudkomponenter såsom växlar och elektriska motorer.

Konecranes enbalksvarvkranar är attraktiva för skeppsvarven pga att de är lätta och har en utmärkt styvhet, säger Veikko Miettinen, försäljningschef för varvskranar.

Alla fyra skeppsvarven är tidigare Konecranes kunder med Goliath varvskranar i sin flotta och är mycket nöjda med Konecranes produkter och service.

Goliath varvsindustrikranarna kan vara upp till 216 meter breda och lyfta 98 meter högt, själva kranen kan vara över 100 meter hög.

Ytterligare information:
Jorma Antikainen, direktör, skeppsvarvskranar
E-post:
[email protected] eller tel: +358 20 427 2550

Finansiell media och analytiker
Paul Lönnfors, chef för investerarrelationer
E-post:
[email protected] eller tel: +358 20 427 2050

Detta pressmeddelande med bild finns på vår webbsida www.konecranes.com

Bildtext:
Konecranes levererar design, projekthantering och komponenter för åtta Goliath varvsindustrikranar till Sydkorea.

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av varje fabrikat. År 2006 omsatte koncernen 1 483 miljoner euro. Koncernen har 8 000 anställda på över 370 orter i 41 länder. Konecranes är noterat på OMX Helsingfors Börs (symbol: KCR1V).

www.konecranes.com