Konecranes erhåller en tredje order på RTG kranar från Malta Freeport Terminals

Den 31 maj publicerade Konecranes en order på gummihjulsportalkranar (Rubber Tired Gantry, RTG) från Malta Freeport Terminals. Ordern innehöll en option på ytterligare tio RTGn. Malta Freeport Terminals har beslutat utnyttja optionen och beställde i augusti tio RTGn. Leveransen av de beställda kranarna startar under andra kvartalet 2008. Detta är Konecranes tredje RTG order från Malta Freeport Terminals, som efter denna leverans har 30 Konecranes gummihjulsportalkranar i sin flotta.

Den senaste ordern är en del av Malta Freeport Terminals pågående projekt at utöka terminalkapaciteten i enlighet med den ökande containertrafiken. Befintliga RTGn ersätts med mera produktiva och pålitliga kranar för att effektivera verksamheten och minimera driftsstopp. Malta Freeport Terminals ägs av det franska företaget CMA CGM, världens tredje största rederi.

”Vi är mycket glada över att ha fått denna tredje stora ordern från Malta Freeport Terminals, som är en betydande aktör i Medelhavsområdet och en väldigt viktig kund för oss,” säger Aku Lehtinen, direktör, RTG Cranes. ”Vi har redan jobbat tillsammans en längre tid och vi gör vårt yttersta för att kunden ska vara nöjd även i framtiden.”

De beställda gummihjulsportalkranarna är av samma typ som de i maj beställda kranarna, med 8 hjul, en lyftkapacitet på 50 ton och med möjlighet att lyfta två containrar åt gången. De kan stapla en-över-fem containrar i höjd och sex containrar plus lastbilsfil i bredd.

Ytterligare information:
Aku Lehtinen, direktör, RTG Cranes
E-post:
[email protected] eller tel: +358 20 427 2665

Finansiell media och analytiker>
Paul Lönnfors, chef för investerarrelationer
E-post:
[email protected] eller tel: +358 20 427 2050

Detta pressmeddelande med bild finns på vår webbsida www.konecranes.com

Bildtexten till fotografiet lyder enligt följande:
”Malta Freeport Terminals har beställt ytterligare tio RTG kranar från Koncranes.”

Konecranes är en världsledande koncern med olika lyftföretag och ett brett kundregister, som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av varje fabrikat. År 2006 omsatte koncernen 1 483 miljoner euro. Koncernen har 8 000 anställda på över 370 orter i 41 länder. Konecranes är noterat på OMX Helsingfors Börs (symbol: KCR1V).

www.koncranes.com